Senaste inläggen

Av Johanna Sandberg - 20 november 2007 14:23

år 2-5 och Grs, Trs

År 2 har haft besök av Tandvården. De har arbetat med frukt och grönsaker i skolan. De kommer framåt att göra ett studiebesök på Kvantum. Till våren kommer de att arbeta med samhället och och har tänkt besöka eller få besök av brandkåren, polisen osv.

År 5 har även de arbetat med frukt och grönsaker och ska även de göra ett besök på Kvantum. Till våren kommer de att arbeta med miljö. De har tänkt att besöka soptippen, reningsverket samt lära sig hur man sorterar.

Tillsammans kommer klasserna framöver att arbeta med temat hälsa. Då kommer de att ta hjälp av närsamhället

Grundsärskolan och träningssärskolan

Arbetar tillsammans med år 2 och 5. De har även de arbetat med frukt och grönsaker och i samband med detta haft en utflykt till Kvantum. Under vt -08 kommer de att praktisera vid städ, kök och vaktmästeriet på skolan. I maj 08 kommer de att åka till " gamla Linköping". Där ska de titta historiskt på olika yrken. Tilläggas bör att en stor del av Grundsär och fräningsskolans undervisning sker i samhället. De är kontinuerligt ute i närmiljön och utför viktiga uppdrag/ njuter av Vetlandas kulturella utbud.

Av Johanna Sandberg - 20 november 2007 14:21

år 3-6

Detta  arbetslag har under hösten haft samtal om hur det var i Sverige för 100 år sedan. Eleverna har haft med sig gamla saker som de visat och berättat om för sina klasskamrater.  Föräldrar, far och mor föräldrar har blivit intervjuade  om hur det var när de var små. Detta har eleverna sedan redovisat i skolan. Allt har de gjort har dokumenterats på skolans hemsida.

Till våren 2008 kommer klasserna att prata om Småland och närmiljön. Besök kommer att göras på Forngården, Mela Kvarn, von Liewens gård, kyrkan samt i en glashytta. Klasserna kommer också att ha en gammaldags skoldag i Forngårdens skolmuseum. Funderingar finns också attt besöka Bröderna Andersson i Ekenässjön och Elitfönster.

Av Johanna Sandberg - 20 november 2007 14:20

år 1-4:

Ett av målen för vårt arbetslag är att den pedagogiska verksamheten ska präglas av elevernas delaktighet, nyfikenhet och lust att lära. Vi vill här få in vårt projekt a och o.  Vi har under denna termin skaffat oss en skolskog. Detta genom P-O Högstedt på kommunen som hjäpt oss med detta. I denna skolskog ska vi försöka att knyta kontakter med arbetslivet i närsamhället. Vi kommer att förlägga skolarbetet i skogen. I projketet har vi kontaktat Barn och Fritidsprogrammet genom Björn Candestam. Vår förhoppning är att Barn och fritidsprogrammet i ett senare skede ska hjälpa oss att bygga upp en motorikbana i vår skog. Vi har även kontaktat Skogstyrelsen för en förhoppning om samarbete. Vi vill att eleverna ska känna sig delatktiga i arbetet i skolskogen och där kunna använda sin kreativitet och fantasi. Vår förhoppning är att skolskogen på sikt kan användas av hela skolan och för andra skolämnen än naturkunskap. Hittills har kommunen hjälpt oss att fälla en del träd  och hjälpt oss att göra en samlingsplats. Riset som blev över har vi använt till att bygga kojor tillsammans med våra faddrar. Vi har hunnit med att vara i skogen och göra naturramar. Vi har även introducerat vårt arbetet om djuren i skogen då våra elever fick vara djurdetektiver och fick leta spår efter djur.  Framåt ser vi att vi använder skogen i fler ämnen. Vår förhoppning är även att göra  någon slags anordning för att ordna med mat vid samlingsplatsen. Under våren kommer även år 1 att knyta kontakt med samhället genom kontakt med bondgårdar.

Av Johanna Sandberg - 20 november 2007 14:14

Vi har varit i skolskogen och gjort vackra naturramar. Barnen arbetade tillsammans med sin fadder/fadderbarn. Alla var mycket nöjda med sina fina konstverk!

Ovido - Quiz & Flashcards